
Jobba hemifrån eller…
Att Corona eller Covid-19 som det också kallas har ändrat spelplanen för många det har nog ingen missat. Jobba hemifrån är vardag för många och för en hel del företagare så har fysisk på-plats försäljning rasat rejält.
Detta har gjort att många ser över hur dom kan öka sin försäljning igen, att ta företaget ut på nätet ifall du säljer fysiska produkter eller tjänster som kan digitaliseras ger ju ditt företag chansen till ökad försäljning igen. Men då uppstår ju nästa problem, hur gör du det?
En webbshopp kan vara en väg att ta för många men det är en djungel av olika tjänster som erbjuder detta för dig som företagare och en hel del är milt uttryckt s**t dyra.
Sedan kommer det till handhavandet av dessa webbshoppar. Alla är inte programmerare eller tekniskt bevandrade så steget är för övermäktigt eller skrämmande för en del så dom avstår hellre.
Det skall inte vara svårt och som tur är så finns det tjänster och produkter för ändamålet för alla nivåer av kunskap så det är mer en fråga om, vad behöver jag?
En checklista och lite planering kan lösa massor av knutar och ibland kan en sån som jag vara till stor hjälp vid steget från helt fysisk butik till en både fysisk och digital butik.
Så vad bör du tänka på och vad behöver du innan du kan börja denna process?
Har du redan en webbsida så är nog det enklast att ta kontakt med företag som mitt för att få hjälp med integreringar av en webbshop i din befintliga webbstruktur, man får den att matcha det redan etablerade innehållet och ibland krävs det kanske att man uppdaterar sitt nuvarande innehåll för att förnya teknik bakom och snabba upp webbplatsen för ett nytt arbetssätt som din webbshopp kommer medföra.
Har du ingen webbplats värt namnet så förenklar detta ibland processen avsevärt då det mer handlar om en ren webbshopp eller en helt ny etablering av ditt företag på nätet.
Då finns det allt ifrån gör-det-själv butiker för de mer tekniskt bevandrade till mer håll-mig-i-handen lösningar med tjänster där det räcker med att koppla sina sociala media konton till den, ditt företags bank lösning och ibland till och med bokföringsprogram.
Det enda du behöver göra är att uppdatera systemet med jämna mellanrum, lägga till dina produktbilder, information och pris samt koppla eventuella leverans lösningar för att skicka dina produkter till dina kunder efter genomfört köp.
Men bra att tänka på innan och under processen kräver en del planering innan så här kommer några viktiga punkter som kan vara bra att ha på plats innan du skrider till verket och digitaliserar din affär.
- Har jag ett dedikerat företagskonto och har denna banken kanske en betallösning för nätdriven försäljning?
- Hur vill jag sköta kommunikationen med mina kunder, både framtida och nutida?
- Hur löser jag leverans av mina produkter efter genomfört köp av kund?
- Hur ser mina försäkringar ut, har mina produkter fullgott skydd tills de levererats till kund?
- Vilka kanaler finns för mig att göra reklam för min webbshopp på eller nätbaserade verksamhet? Normalt så fungerar klassisk brevlådsreklam, nu behöver jag få ut mig själv på ett mer digitalt sätt än förut.
- Hur kan jag hålla kontakt med mina kunder och hur får jag dem att återvända och handla fler gånger hos mig?
- Vad får det lova att kosta?
Så nu benar jag ut vad du kan göra för att underlätta för dig själv och göra processen lättare.
Din bank har troligen en företagsrådgivning och den är i de flesta fallen helt kostnadsfri att ta kontakt med, använd den. Deras kunskaper i det du tänker ta för dig är mycket gedigen och dom hjälper dig att ordna de nödvändiga bitarna med ditt konto så att du kan bedriva din näthandel utan större svårigheter.
Nu kommer vi till kommunikation. Hur sköter du den idag? Kanske har du telefon, att skaffa en annars är inte så svårt men jag brukar rekommendera att man istället använder sig av e-post och chatt lösningar istället .
Bedriver du till exempel samtalshjälp eller konsultering inom något område så finns det chattlösningar med video så det bör inte stoppa dig från att fortsätta kommunicera med dina kunder eller skaffa nya heller för den delen.
Detta skapar en ny svårighet där du finns tillgänglig via din webbplats 24 timmar om dygnet och då bör du kunna styra när du faktiskt finns tillgänglig på ett superenkelt vis både för dig själv men självklart också för dina nuvarande och framtida kunder.
När nu en nuvarande eller ny kund faktiskt har köpt något ifrån dig så måste man kunna leverera produkten till köparen också.
Behöver jag skicka varan med posten eller behöver jag ett säkert sätt att leverera mina produkter digitalt?
PostNord, Schenker och DHL har alla integreringar med dom flesta lösningar värt namnet när det kommer till webbshoppar och digital leverans brukar också finnas då detta brukar vara vanligt förekommande det också.
Har du tjänstebaserade produkter så finns det också oftast motsvarande funktioner för detta så det är inte så komplicerat som det ibland tycks vara, är du osäker så är oftast det säkraste kortet att ta kontakt med företag som mitt för att reda ut hur du bör göra så att du får den mest lämpade och säkraste sättet att leverera på.
Nu kommer vi till försäkringar. Du har förhoppningsvis en företagsförsäkring redan, mitt råd då brukar vara att ta kontakt med dem och se efter att ditt skydd även gäller för nätet och postleverans av dina produkter eller digitala tjänster.
GDPR och P2D2 är några andra viktiga regler som vi som företagare MÅSTE följa, men där finns väldigt bra information att få genom att söka på verksamt.se och webbplatser dedikerat i ämnet så tveka inte att söka på dessa ord på Google.
Men absolut enklast är att använda dig av företag som mitt som då hjälper dig med allt detta också.
Så hur får du ut information om din nya nätbaserade verksamhet till nuvarande och nya kunder?
Nyhetsbrev är ett sätt som du säkerligen redan känner till, samma gäller sociala medier och sedan finns flera olika nätbaserade annonseringsplattformar du kan utnyttja. Detta kan företag som mitt hjälpa dig med och informationen finns på nätet om du vill lösa saken själv.
Vad jag oftast rekommenderar är att utnyttja Facebook, Instagram, Twitter och liknande då många av dessa också säljer annonsplats åt dig samt att dom blir en viktig kommunikationsväg för dig och dina kunder.
Att skicka brevlådereklam fungerar för din fysiska affär men det krävs mer anpassade reklammedier när det kommer till din webbshop eller tjänstebaserade nätverksamhet.
Att hålla kontakten med kunder är knepigt men inte omöjligt, en sida dedikerat till ditt företag på sociala medianätverk är en väg. Nyhetsbrev via e-post en annan och du kan till och med kommunicera via kunders mobiltelefoner via push eller sms.
Möjligheterna är många och allt detta kan ordnas med lite efterforskning och att du sedan betalar för motsvarande tjänster hos företag specialiserat på just detta.
Om du är osäker så kan du ta kontakt med företag som mitt, vi hjälper dig och då framförallt med relevant användande av de mest optimala tjänsterna för din företagstyp.
Sist men inte minst så kommer vi till kostnad, detta kan jag skriva en hel roman om men mitt råd är oftast att ta kontakt med en specialist på denna typ av verksamhet.
Oftast är en första konsultering kostnadsfri och då tittar åtminstone jag på vad du faktiskt behöver och vad du sedan kan få ur ett kostnadseffektivt perspektiv.
Om något erbjuds gratis så finns det alltid en hake och frågan du skall ställa dig i dessa lägen är hur högt värderar du ditt företag.
Vissa produkter och tjänster kanske låter dyrt till en början men visar sig oftast i slutändan ändå vara billigare. Var självklart kritisk och jämför gärna med likvärdiga tjänster eller produkter innan du väljer de som du kommer att använda.
Det viktigaste är att du kommer igång, att allt fungerar. Detta säkerställer företag som mitt så att du faktiskt kan komma igång igen med att sälja och fortsätta frodas trots den nya och mycket konstiga situation som uppstått på grund av rådande pandemi.